8 zastávek, kde si počkáte rádi

Zpoždění? Nevadí! Vlastně ani dnes nikam nejedu… Můžete na ně náhodně narazit během svých cest na výlety. V Česku se začínají množit autobusové i vlakové zastávky, na kterých nám každá minuta zpoždění spoje nepřijde jako noční můra. Ba naopak, ještě bychom rádi zůstali i dýl. Některé plní pouze funkci zastávky s nádechem designu, jiné mají dokonce několik dalších způsobů využití.

Pravá vesnická zastávka

Zruinovaný stav zděné zastávky autobusové linky již řadu let nepůsobil přívětivým dojmem pro cestující čekající na svůj spoj. Za dobu své existence si prošla kdovíčím a na jejím vzhledu to šlo poznat. Po rekonstrukci z ní vyšlo něco mezi obytnou místností, předsíní a dopravní stavbou. Nebo všechno zároveň. Ranní káva z termosky při cestě do práce, odpoledne vyndat nesnědenou školní svačinu, napsat úkoly, jedna šachová partie, karban, zabrat se do knihy. Odložit si, spočinout, upravit vlasy a jde se dál.

Gagarin

Na návsi v obci Hluboká stojí domy se sedlovými střechami, a proto je tento prvek pro zastávku klíčový. Svým vzhledem připomíná hodinový strojek ,,kukačka‘‘, který známe od našich babiček. Hlavním stavebním materiálem je místní smrkové dřevo. Všechno jaksi účelně, trvanlivě a v souladu s nevelkým rozpočtem. Zastávka je vybavena sedací lavicí, poličkou na knihy, košem a lipovým listem pro štěstí. Nechť tato zastávka tvoří malou milou dominantu skromné návsi nevelké vesničky v kraji Vysočina.

Kukačka

Na návsi v obci Hluboká stojí domy se sedlovými střechami, a proto je tento prvek pro zastávku klíčový. Svým vzhledem připomíná hodinový strojek ,,kukačka‘‘, který známe od našich babiček. Hlavním stavebním materiálem je místní smrkové dřevo. Všechno jaksi účelně, trvanlivě a v souladu s nevelkým rozpočtem. Zastávka je vybavena sedací lavicí, poličkou na knihy, košem a lipovým listem pro štěstí. Nechť tato zastávka tvoří malou milou dominantu skromné návsi nevelké vesničky v kraji Vysočina.

Zastávka Bystřice pod Hostýnem

Po osvětě, lehkém nátlaku a nekonečném přesvědčování, řeklo vedení města Bystřice pod Hostýnem, že by rádi chtěli realizovat zastávku z dílny lokálního studia ValArch. Jedná se o dřevostavbu celou stvořenou z českého modřínu usazenou na pohledový beton. Žulové kostky na zemi dříve ležely v silnici ve městě a byly recyklovány a použity jako zvýraznění celé plochy. Jednoduchá, pohledná, prosvětlená zastávka, kde můžete čekat na svůj spoj, spočinout, mrknout do mapy nebo si domluvit rande. Prostě multifunkční stavba.

Manešovice

Revitalizaci zastávky v Manešovicích mají na svědomí studenti architektury z Technické univerzity v Liberci. Přišli s nápadem oživit zastávku v malé vesnici, jež má sotva 50 obyvatel. Budoucí architekti sledovali dění v obci a zjistili, že zastávka není jenom zastávkou. Je také místem nákupů v pojízdné prodejně, odběrným místem obědů a v neposlední řadě také informačním bodem s nástěnkou obecního úřadu a kulturních akcí v okolí. Zastávka má dokonce vegetační střechu s prostory na přepravy s rostlinami.

Konečná zastávka Brno-Jundrov

Úprava zastávky v Brně-Jundrově cílí na reorganizaci veřejných prostor a komunikací se záměrem bezbariérového řešení. Objekt slouží jako symbolika konečné zastávky („konečná – vystupovat“) a v budoucnu může být i dobíjecí stanicí elektrobusů. První ze dvou částí zastávky v sobě skrývá technickou místnost, zázemí pro řidiče a prodejní prostory pro budoucí krámek, prodejnu pečiva nebo občerstvení.

Autobusový terminál Strakonice

Před nepřízní počasí jsou cestující ve Strakonicích chráněni. Vznikl zde totiž nový autobusový terminál propojující vlakové nádraží s autobusovým. Součástí komplexu je nová přepravní budova pro cestující autobusy i vlaky, která vznikla rekonstrukcí současné budovy vlakového nádraží. Nový autobusový terminál se dále může pyšnit velkoformátovou dlažbou na nástupišti, kamennými kostkami v parkovištích, prosvětlenými hvězdicovitými a lomenými lavičkami. Dominantou celého terminálu je zastřešení nástupiště, které tvoří ocelová konstrukce s osvětlením a hliníkovými podhledy.

Pivovar

Ve Varnsdorfu vznikla první soukromá železniční zastávka Pivovar. Její název a vzhled vychází z industriální atmosféry a historie místa a identifikace s varnsdorfským Pivovarem Kocour. Ocelová konstrukce zastávky z plechu o tloušťce 20 mm je určena k rezivění a postupnému získávání charismatu objektu v průběhu svého životního cyklu spočívajícím v industriálním duchu. Plech je proděrován kruhovými otvory ve tvaru loga pivovaru tak, aby umožnil poutavou distribuci světla do interiéru, naopak noční osvětlení podélnými LED pásky prosvěcuje loga děrami stěn do tmy exteriéru.

autor: Šimon Švirák
foto: ceskacenazaarchitekturu.cz, Jaroslav Svoboda, A1 Architects, BoysPlayNice, Michal Cetkovský, DomyJinak, Lenka Grabicová